Totální škoda: Jak jsme vyhráli vyjednávání s pojišťovnou a dostali férovou cenu

Když do našeho auta narazila řidička v podnapilém stavu, ještě jsme netušili, že to bude začátek několikatýdenního boje s pojišťovnou. Původně směšná nabídka, pak odvolání, vyjednávání, emoce… a nakonec rozhodnutí, které sice vypadá jako vítězství, ale pořád zanechává pachuť nespravedlnosti. Pokud vás zajímá, jak se bránit v případě totální škody, čtěte dál.

Ne vždy jde všechno podle plánu

Léto v plném proudu a my se těšili na mnoho zážitků a výletů s naším spacím Fordíkem. Ale ne vždy se vše podaří tak, jak si naplánujete.

Po návratu z naší cesty po Itálii: 👉 Autem do Itálie: 3900 km v malém „obytňáku“ neuplynul ani měsíc.

Jsem v práci a najednou mi volá policie.

„Dobrý den, pane Navrátile. Máme pro vás špatnou zprávu. Nabourala do vás v podnapilém stavu řidička. Nevytočila zatáčku z křižovatky a narazila vám zezadu do auta. Pokusila se od nehody ujet, ale naštěstí ji zastavili řidiči autobusu a přivolali nás (policii).“

Trochu rozladěný, ale s klidnou hlavou vyrážím domů zjistit, co přesně se stalo a jak moc je auto poškozené. Říkám si: Buď v klidu. Pojišťovna škodu zaplatí.

Přijíždím na místo, kde parkuji. Čekají tam už děti, které se právě vracejí s Mončou z nákupu – a pláčou. Rozbil se nám náš cestovní miláček, a to jsme s ním toho ještě moc nezažili.

Podepisuji policistům protokol o nehodě. A protože řidička, která do mě narazila, přišla na místě o doklady a nesmí řídit, přeparkuji jí auto ze silnice ke krajnici. Prostě dobrák…

První kroky po nehodě

Volám na pojišťovnu viníka a hlásím škodu, kterou způsobila jejich klientka. Zjišťuji další postup.

Paní na callcentru mě odkazuje na jejich smluvní autoservisy v okolí s tím, že je mám kontaktovat a domluvit se na dalším postupu – odtah, oprava atd.

Zapisuji si telefonní kontakty a jdu volat.

Všude plno a podezření na totální škodu

Všechny tři smluvní karosářské servisy mají na několik měsíců plno! Každý z nich se mě ptá na rozsah poškození a stáří vozu. Když se dozvědí, že jde o Ford Transit z roku 2005, dávají mi najevo, že pravděpodobně půjde o „totální škodu“.

Ptám se: Co to pro mě znamená?

Dostávám odpověď: Auto je tak staré, že by oprava převýšila jeho hodnotu – a to vám nikdo nezaplatí.

Doporučení zní: Zavolejte zpět na pojišťovnu a vyžádejte si likvidátora (mobilního technika), který se přijede podívat na auto a zhodnotí jeho opravitelnost. Je to prý nejrychlejší cesta.

Čistě podle fotek mi servisy odhadují opravu vozu na cca 150 000 Kč. To je šílená suma!

Potvrzeno: Totální škoda!

Volám tedy opět na pojišťovnu a sděluji informaci ze servisu s tím, že žádám o vyslání likvidátora. Paní si vše poznamená a ještě ten den se mi ozve mobilní technik.

Později zjišťuji, že likvidátor sedí pouze v kanceláři a dělá posudky. Ke škodám vyjíždějí tzv. mobilní technici.

V následujících dnech přijíždí technik zhodnotit škodu na vozidle. Ihned po prvním shlédnutí říká:

„To je totální škoda. To je jasné.“ Odešlu záznam s fotografiemi na posouzení, ale na 99% počítejte s totální škodou.

Jak funguje totální škoda podle pojišťovny?

Ptám se, co přesně totální škoda znamená a co se bude dít dál.

Dostávám vysvětlení:

  • Technik vše nafotí a sepíše.
  • Dokumentaci pošle likvidátorovi, který stanoví tzv. obvyklou cenu vozu. (Obvyklá cena znamená částku, kterou byste dostali, kdybyste auto prodávali před nehodou. Pojišťovny ji určují podle inzerátů na internetu a různých automobilových databází.)
  • Poté se auto dá do aukce, kde ho někdo vydraží.

Důležitá poznámka: Jako běžný člověk do této aukce nemáte přístup. Provozuje ji společnost TotalCar s.r.o.

Z mého pohledu je to naprosto netransparentní. Někdo auto vydraží, ale vy nevíte kdo – až do chvíle, než souhlasíte s nabídkou. Navíc pojišťovna od celého následného procesu dává ruce pryč. Veškerá následná komunikace, přepis i odtah je na vás a na výherci aukce.

Čekám tedy zhruba týden do ukončení aukce.

Výsledek? Zklamání!

A teď to přijde…

Přibližně týden po nehodě dostávám e-mail s informací o ukončení likvidace:

  • Obvyklá cena auta: 60 000 Kč
  • Použitelné zbytky dle aukce: 21 700 Kč
  • Skutečně vzniklá újma: 38 300 Kč

Jak se bránit? Máte právo se odvolat!

Shrnu to…

Auto, které jsem koupil za 120 000 Kč před půl rokem, do kterého jsem ihned „investoval“ cca 40 000 Kč v servisu, mě pojišťovna ohodnotila na 60 000 Kč s tím, že někdo zaplatí 21 700 Kč za nabouraný vrak – a mě čeká 38 300 Kč ???

To snad nemyslí vážně!

Nenechte se! Máte právo se odvolat! Pojišťovna to ví – a počítá s tím, že většina lidí se neozve.

Byl jsem plný emocí a absolutně jsem nechápal, kde tu cenu vzali. Jestli si náhodou nespletli našeho Transita Euroline s běžnou dodávkou?

Hned píšu první odvolávací e-mail. Zabral mi asi tři hodiny večer. A protože vím, že nejsem poslední, kdo něco podobného zažil, dám vám ho sem tak, jak jsem ho napsal – i s chybami. 😄 Možná vám to pomůže.

První odvolávací dopis (email):

Vážený pane (likvidátor),

touto cestou vyjadřuji svůj nesouhlas s Vámi stanovenou obvyklou cenou mého vozidla, Ford Transit EUROLINE 2.0 92 kW, v souvislosti s pojistnou událostí.

Obvyklá cena by měla odpovídat nákladům na pořízení vozidla srovnatelného druhu a kvality v době bezprostředně před pojistnou událostí. Jak jste možná přehlédli, jedná se o model/verzi EUROLINE, který není běžným nákladním automobilem (dodávkou), ale specifickým modelem s omezenou dostupností na trhu, což zvyšuje jeho tržní hodnotu. V příloze zasílám fotografie interiéru vozu, abyste viděl, že se jedná o verzi EUROLINE se spací úpravou. Nad rámec toho je v autě dovyrobeno spaní pro další osobu/y.

Na základě průzkumu trhu k datu 6. srpna 2024 se na inzertních portálech nachází pouze několik vozidel tohoto typu. Například na portálu bazos.cz jsou aktuálně pouze tři vozy tohoto typu, jejichž cena se pohybuje mezi 120 000 Kč a 170 000 Kč, přičemž žádný z těchto vozů nemá výkonnější a dražší variantu motoru s výkonem 92 kW. Stav karoserie těchto vozů lze na základě fotografií pouze odhadovat. Vozidlo nabízené za 170 000 Kč má najeto 324 000 km, což je srovnatelné s mým vozem. Můj vůz je z roku 2005 (první registrace), což znamená, že se jedná o poslední rok před faceliftem. Vozy nabízené v inzerátech jsou evidentně dle vzhledu vyrobeny ve stejném roce, ne-li starší.

Vozidlo jsem zakoupil 20. února 2024 za cenu 120 000 Kč a následně jsem do něj investoval nemalé finanční prostředky na opravy a údržbu, včetně předních brzd (kompletní výměna), brzdového potrubí, čepů řízení, táhla řízení, nových pneumatik, vysoušeče klimatizace, provozních kapalin, fólií na okna, autobaterie a dalších drobných úprav. Tyto investice mohu doložit fakturami.

Domnívám se, že adekvátní tržní cena mého vozidla je minimálně 150 000 Kč. Proto Vás žádám o vysvětlení a doložení, na základě čeho byla stanovena obvyklá cena ve výši 60 000 Kč, která se jeví jako nepřiměřeně nízká a podivně zakulacená.

Dále Vás žádám o doplacení rozdílu mezi cenou 150 000 Kč, kterou považuji za adekvátní, a hodnotou použitelných zbytků ve výši 21 700 Kč. Tento rozdíl činí 128 300 Kč.

Žádám o zaslání této částky na účet č. ________/3030.

Pokud neobdržím uspokojivé vysvětlení a požadovanou částku, hodlám podniknout veškeré právní kroky k obhajobě svých práv.

Děkuji za pochopení a vyřízení mého požadavku.

S pozdravem,

Martin Navrátil

Dejte důrazně najevo, že znáte svá práva!

Poznamenám! Nebojte se – jděte do „útoku“ hned od začátku! Dejte pojišťovně jasně najevo, že se s nimi nebudete „párat“ a že uděláte vše pro to, abyste dosáhli svých práv!

Hned si uložte inzeráty s podobnými vozy!

Důležité je udělat si vlastní průzkum trhu – najděte si podobné vozy a uložte si inzeráty i s fotkami. Ideálně do PDF souboru. Proč? Protože se auta často rychle prodají a inzerát už pak nemusí být dostupný. A právě tyto důkazy se vám budou hodit při odvolání.

První odpověď od likvidátora

Dostávám od likvidátora odpověď ohledně certifikace vozu jako obytný vůz, i když jsem jasně uvedl, že se jedná o vůz se spacím zázemím, nikoli o klasický obytný vůz.

Pan likvidátor pravděpodobně naráží na dodatečně vyrobenou postel, která samozřejmě nemá žádnou certifikaci – ale to přece nic nemění na hodnotě vozu z pohledu jeho využitelnosti pro cestování.

Odpověď likvidátora:

Vážený pane Navrátile,

Dovolte Vás informovat, že jsme přijali Vaši stížnost na obvyklou cenu vozidla, po ukončení šetření Vás budeme neprodleně informovat.

Hodnota zbytků vozidla nemůže být doplacena z důvodu, že jste dostal možnost odkupu vozidla výhercem z aukce. Je pouze na Vás jak s poškozeným vozidlem naložíte.  

Dále Vás prosíme o doložení certifikace vozidla, že vozidlo je certifikované jako obytný vůz a má povolení k provozu na pozemních komunikaci v tomto stavu.

Předem děkujeme za doložení žádaných podkladů.

S pozdravem (likvidátor)

Reaguji:

Vážený pane (likvidator) ,

rád bych upřesnil, že můj požadavek se netýkal doplacení hodnoty zbytku vozidla, nýbrž rozdílu mezi obecnou cenou a hodnotou zbytku určenou aukcí. Dále bych rád upozornil, ,že obecná cena byla stanovena nesprávně, a na základě průzkumu trhu by se měla pohybovat kolem částky 150 000 Kč, jak jsem již zmínil v předchozím e-mailu.

Také bych chtěl zdůraznit, že jsem nikde neuváděl, že se jedná o obytný vůz, tudíž nemohu doložit certifikaci, že se jedná o obytný vůz.

To nic nemění na skutečnosti, že se jedná o verzi Ford Transit EUROLINE, která byla originálně vyráběna společností Ford ve spolupráci s úpravcem Westfalia. Jedná se o MPV s lůžkovou úpravou po sklopení sedadel, stolečkem, záclonkami, nezávislým topením, přídavným topením vzadu včetně klimatizace a úložným prostorem v bočnicích.

Podrobnější informace naleznete například v tomto článku: https://www.autorevue.cz/ford-transit-jako-mpv-a-obytny-vuz

S pozdravem Navrátil

Po prvním odvolání: Obvyklá cena je najednou výrazně vyšší

Na základě mého odvolání přichází druhý dopis e-mailem, ve kterém pojišťovna najednou stanovuje obvyklou cenu na 100 000 Kč.

Doplatí mi tedy ještě 40 000 Kč.

Poznamenám, že se to děje bez jediné omluvy, že původní odhad byl chybný. Jen mi přijde další dopis s informací o ukončení likvidace. Nic víc.

V tuto chvíli je pro mě jasné, že si jsou vědomi své chyby – jinak by přece nezvýšili původní hodnotu z 60 000 Kč rovnou na 100 000 Kč.

Druhé odvolání: Tentokrát důrazně a s právní pomocí

Já jsem ale stále nespokojený, protože 100 000 Kč stále nic neřeší. Píšu tedy další odvolání – tentokrát si opravdu zjišťuji, jaká mám práva a jak byly podobné případy řešeny u soudu.

Tento e-mail si nechávám upravit tak, aby působil jako od právníka.

Navíc chci udělat kompromis a nabídnout pojišťovně možnost dohody. Nechci se s nimi hned soudit – ale chci, aby pochopili, že znám svá práva a nejsem ochotný to jen tak nechat být.

Hlavní poselství tohoto e-mailu je jasné: Vím, co mi náleží. A pokud se nedohodneme, budu to řešit dál u soudu.

Pojišťovna moc dobře ví, že by u soudu měla problém – a já jí to v e-mailu dostatečně připomínám.

Druhý odvolávací dopis (email):

Vážený pane inženýre (likvidator) ,

Děkuji Vám za Vaši odpověď, avšak musím zdůraznit, že s Vaším stanoviskem nadále nesouhlasím. Nesouhlasím zejména se stanovením obvyklé ceny na 100 000 Kč.

Opakovaně jsem Vás žádal o předložení konkrétních důkazů, na jejichž základě jste určil výši obvyklé ceny vozidla. Podle § 2952 občanského zákoníku má poškozený právo na náhradu škody ve výši odpovídající obvyklé ceně věci v době poškození. Vaše tvrzení, že jste tuto cenu určil na základě informací z inzertních serverů či expertního systému CEBIA, bez doložení konkrétních podkladů, považuji za nedostatečné a nevěrohodné.

Rád bych připomněl, že obvyklá cena vozidla byla již v minulosti nesprávně odhadnuta, což vedlo k nesprávnému vyplacení odškodnění a zbytečnému prodloužení procesu řešení škody. Tento opakující se problém je nepřijatelný a zdůrazňuje nutnost, aby hodnota vozidla byla nyní řádně přezkoumána a podložena konkrétními a věrohodnými důkazy . Pokud nyní tvrdíte, že hodnota vozidla činí 100 000 Kč, namísto původního odhadu 60 000 Kč,

Dovolte mi upozornit, že jsem Vám již doložil relevantní inzeráty, které jednoznačně prokazují, že srovnatelná vozidla se na trhu v době poškození mého vozidla prodávají za částky ve výši 120 000 Kč a více. Tento postup je v souladu s principem, že náhrada škody má odpovídat reálné hodnotě věci v době před vznikem škody, jak je zakotveno v § 2969 občanského zákoníku.

Navíc, podobný případ byl již řešen soudy, kdy pojišťovna musela vyplatit vyšší odškodnění poté, co soud zjistil, že původní ocenění vozidla bylo podhodnocené. Tento precedent potvrzuje, že náhrada škody musí reflektovat skutečnou tržní hodnotu vozidla, což by mělo být vzato v úvahu i v tomto případě.

Navzdory tomu jsem ochoten, jako projev dobré vůle, akceptovat částku 120 000 Kč jako obvyklou cenu vozidla, a tímto upravuji svůj původní nárok z částky 150 000 Kč. Tato částka odpovídá ceně, za kterou jsem automobil zakoupil, což mohu doložit kupní smlouvou, jak jsem již uvedl v předchozí komunikaci. Proto vás tímto vyzývám k doplacení zbývající částky ve výši 20 000 Kč.

Vozidlo jsem vlastnil pouhých pět měsíců, než došlo k jeho totální škodě v důsledku nehody způsobené třetí osobou pod vlivem alkoholu. Jelikož bylo vozidlo viníka nehody pojištěno povinným ručením, očekávám, že pojišťovna pokryje veškerou vzniklou škodu, jak je stanoveno v § 2910 občanského zákoníku, který ukládá povinnost nahradit škodu způsobenou protiprávním jednáním třetí osoby. Totální škoda a s ní spojené náklady by měly být pokryty tak, aby poškozený nebyl zbytečně zatížen dalšími výdaji, které mu vznikly v důsledku nehody.

Je rovněž nutné zdůraznit, že od nehody, která se stala 30. července, uplynulo již několik týdnů, a stále nemám k dispozici pojízdné vozidlo. Tento stav je důsledkem nesprávného odhadu obvyklé ceny vozidla, který způsobil prodlení v procesu likvidace pojistné události, a tím zdržel opravu nebo náhradu vozidla. Tato situace mi způsobuje další komplikace a ztráty, kterým by bylo možné předejít, kdyby byl odhad proveden správně a včas. Tyto dodatečné ztráty jsou rovněž vymahatelné. Podle § 2910 občanského zákoníku mám právo požadovat náhradu těchto dodatečných ztrát, které vznikly v důsledku neadekvátního postupu při řešení mého nároku.

Podotýkám také, že jsem nevyužil svého práva na náhradní vozidlo, přestože jsem na něj měl nárok, a dále jsem nepožadoval úhradu nákladů spojených s odtahem a uskladněním vozidla, čímž jsem pojišťovně ušetřil značné náklady. Takto vstřícný přístup očekávám i od Vás.

Pokud nedojde k dosažení dohody, kterou specifikuji jako doplacení zbývající částky ve výši 20 000 Kč do celkové požadované částky 120 000 Kč, jsem připraven využít veškeré dostupné právní prostředky k ochraně svých práv. Po konzultaci s advokátem jsem pevně přesvědčen, že soudní řízení, opírající se o předběžný znalecký posudek a příslušné precedenční rozhodnutí, povede k mému úspěchu. Upozorňuji, že v takovém případě mohou vaše celkové náklady výrazně převýšit mnou požadovanou částku 20 000kč.

S úctou,

Martin Navrátil

Dostávám odpověď:

Vážený pane Navrátile,

Prosíme tímto o doložení kupní smlouvy Vašeho vozidla společně s fakturami za opravy, které byli v průběhu Vašeho vlastnictví na voze udělány.

Předem děkujeme za doložení podkladů.

S pozdravem  (likvidator)

Moje reakce? Pevný postoj a argumenty!

Tento poslední e-mail už bohužel nemohu dohledat (asi jsem jej smazal), ale v podstatě jsem poslal v příloze kupní smlouvu , ale jasně jsem odmítl dokládat faktury.

Argumentuji tím, že jsem navrhl cenu 120 000 Kč, což je zároveň cena, za kterou jsem vůz pořídil. Považuji tedy požadavek na doložení faktur za bezpředmětný.

Navíc jsem podotkl, že do této chvíle po mně žádné faktury nepožadovali ke stanovení ceny, takže nevidím důvod, proč bych je měl posílat teď – ledaže by pojišťovna souhlasila s mým návrhem ceny ve výši 150 000 Kč. Pakliže ano. S radostí  je zašlu.

Zároveň jsem ale doplnil, že faktury samozřejmě použiji v případě soudního sporu, kde budou sloužit jako součást znaleckého posudku, pokud by mi nevyplatili mnou požadovaných 120 000 Kč.

Konec příběhu? Podle nich ano, ale tím to celé teprve začíná…

Nakonec mi přichází emailem poslední dopis, ve kterém mi pojišťovna sděluje, že tuto událost považuje za uzavřenou a vyplácí mi rozdíl do 120.000kč.

Mohlo by se zdát, že tímto příběhem všechno šťastně končí. Ale pravda je, že tím to celé teprve začíná.

Máme sice peníze a stále i auto, ale… reálně nemáme nikoho, kdo by nám ho opravil za částku, kterou  vyplatila pojišťovna – tedy necelých 100 000 Kč. A to je kámen úrazu.

I když se dá říct, že to nakonec dopadlo docela dobře, já jsem ten, kdo na tom zůstává bitý:

  • Mám rozbité auto.
  • Měl jsem týdny nervů při jednání s pojišťovnou.
  • A teď přichází další starosti: kde sehnat opraváře, nebo zda raději koupit jiné auto.
  • A pokud nové, tak mě samozřejmě čeká další kolečko – servis, přepis, papírování, náklady navíc.

A já se ptám: Je tohle normální?

Podle mě by to mělo fungovat úplně jinak.

Auto se rozbije → odveze se do servisu → pojišťovna vše uhradí → auto se vrátí opravené → jezdím dále.

Hotovo!! Tak, jak to bylo před nehodou. Bez stresu, bez papírů, bez tahanic.

Ale bohužel – takhle to u nás nefunguje. 

Na závěr bych chtěl říct jedno: Pokud se někdy ocitnete v podobné situaci jako já, nenechte se odbýt. Trvejte na svých právech a bojujte za spravedlivé vyrovnání. I když to nemusí vyřešit celý problém, získáte alespoň část prostředků na opravu, nebo na pořízení nového vozu. A to za ten boj stojí.

Mohlo by vás zajímat:​

Pompeje: Tragický osud, který zastavil čas v římském městě
Campania
Monika Hamanová

Pompeje: Město, kde se doslova zastavil čas

Pokud se chystáte do Neapole nebo na Amalfské pobřeží, rozhodně nesmíte minout slavné Pompeje (Světové dědictví Unesco). A proč? To všechno a pár rad navíc se dozvíte v celým článku 🙂 Proč jsou Pompeje tak známé? Jsou známé především kvůli tragické události, kdy byly roku 79 n.l. zasypány sopečným prachem a kameny po výbuchu sopky Vesuv. Erupce trvala tři dny

Read More »
Lugnano in Teverina – Městečko, kde se zastavil čas.
Střední Itálie
Martin Navrátil

Lugnano in Teverina – Městečko, kde se zastavil čas.

Lugnano in Teverina je malebné historické město v regionu Umbrie, nacházející se na kopci s nádherným výhledem na údolí Tibery. Toto středověké městečko je známé svými úzkými kamennými uličkami, historickými budovami a přátelskou atmosférou. Má bohatou historii sahající až do římské doby. https://italienasbavi.cz/wp-content/uploads/2025/03/Lugnano-in-taverina.mp4 Pokud hledáte klidné místo s autentickou italskou atmosférou a výborným jídlem, Lugnano in Teverina by rozhodně nemělo

Read More »
Reggia di Caserta – Královský Palác přezdívaný Italský Versailles
Campania
Monika Hamanová

Reggia di Caserta – Královský Palác přezdívaný Italský Versailles

Pokud jste milovníky historie, umění a nádherné přírody, neměli byste při návštěvě Itálie vynechat Reggia di Caserta. Tento majestátní zámek Caserta, jehož výstavba byla zahájena v roce 1752 za vlády krále Karla III. Neapolského, je dnes jedním z největších a nejimpozantnějších palácových komplexů v Evropě. Caserta není jen o paláci, ale také o jeho okouzlujících zahradách a technických zázracích, které

Read More »
Přejít nahoru