Levná rodinná dovolená pro čtyři: Jak jsme připravili Ford Transit na cestu (Část 2)

Jak vybavit auto na dlouhou cestu ve čtyřech?

Auto už máme, ale teď zjišťujeme že to není jen tak, vyrazit „obytným“ autem do Itálie. Abychom si dopřáli dostatečný komfort, musíme si pořídit několik nejdůležitějších věcí. Brouzdáme po internetu a hledáme inspiraci co s sebou….

Obsah článku

1. Potřebujeme postel!

První věc, kterou řešíme, je spaní. Zjišťujeme, že ve čtyřech to nezvládneme – tři jsou maximum. Lůžko má šířku 160 cm, což je na auto velkorysé, ale na každodenní spaní to není ideální. Hledáme inspiraci na internetu. Beru tužku a papír a začínám malovat a měřit… a znovu malovat a měřit… až mě to napadne!

Postel musí být pevná (aby unesla i dospělého), lehká a rozebíratelná. Vzpomněl jsem si na své předchozí zaměstnání a podle vlastního výkresu jsem objednal hliníkové profily 40×40 mm se kterýma mám zkušenosti. Splňují všechno, co potřebuji. Dále jsem koupil OSB desku, která slouží jako lůžko. Objednáváme také matraci o rozměrech 160x70x10 cm.

Při první objednávce jsem ale udělal chybu – spletly se mi mm s cm a místo 2 metrů mi přišly profily dlouhé jen 20 cm. Po druhé objednávce bylo vše správně. Prvotní radost, že mě profily vyjdou na 3000 Kč včetně spojek a šroubků, byla pryč. Celkové náklady se vyšplhaly výše, protože jsem musel objednat zbytek materiálu. Naštěstí se krátké profily podařilo také využít.

Náklady na postel (včetně dopravy):

  • Profily s montážním materiálem (40×40 mm): cca 5 600 Kč
  • OSB deska (2500 x 1250 x 18 mm, rovná hrana): cca 1 000 Kč
  • Matrace molitan (160x70x10 cm, značka Nikola): cca 1 000 Kč
  • Stříbrná barva: Ve sklepě
  • Tip: Pokud se do toho pustíte, použijte vodou ředitelnou barvu určenou do interiéru. My jsme natřeli OSB desku barvou, kterou jsme našli doma, a auto pak několik týdnů nepříjemně zapáchalo po barvě/ředidle!

I když máme doma spacáky, na cestu jsme si vzali peřiny a polštáře. Nelitujeme toho ani na chvíli – pohodlí je na cestě k nezaplacení.

2. Zatmavení oken + sluneční clony!

Auto má záclonky, klimatizaci a další vybavení, ale i přesto jsme chtěli co nejvíce odstínit světlo a zároveň zajistit soukromí. Objednal jsem fólie na skla a pustil se do instalace sám. Nebudu se rozepisovat, jak na to – návodů je plný YouTube. Ale co jsem zjistil? Už bych to příště nedělal.

Na prvním autě to určitě pokazíte a něco se naučíte, na druhém to bude asi lepší a na třetím už možná dokonalé – pokud jste manuálně zruční.

Nás to stálo cca 2000 Kč a hodně nervů. Výsledek byl „dostačující“ – s vadami, ale použitelný. Opravdu doporučuji svěřit tuto práci někomu, kdo to umí! Náklady na folii: cca 2000 Kč

Stříbrné termoclony do předních oken kupujeme na Nomadem.cz za 1500kč

Jsou střižené na míru a několikavrstvé, díky čemuž skvěle odrážejí světlo a teplo. Používali jsme je vždy při odchodu od auta. Kromě ochrany před teplem také zabraňují nechtěným pohledům dovnitř, takže nikdo nemůže nakukovat, co je v autě.

3. Jak vyřešit teplo uvnitř stojícího auta.

Hodně pomůže zatmavení oken, ale i přesto je v noci vedro na zdechnutí. Nejlevnějším řešením byl větrák. (Původně jsme plánovali střešní okno, ale na to už nezbyl rozpočet.) Nakonec jsme na Alze pořídili dva USB větráky na 12V – konkrétně model MITCHELL 115 mm USB 5V s klipsnou.

Jsou zavěšené za opěrku řidiče a namířené do zadního prostoru. Větráky jsme nechávali běžet přes noc napojené na powerbanku. Bylo to jednoduché a účinné řešení.

4. Jak a čím nabíjet elektroniku na cestách.

Potřebovali jsme ulehčit autobateriím, pokud nebudeme v pohybu. Transit má od základu dvě autobaterie – jednu na start vozu a druhou na palubní síť (zásuvky, nezávislé topení, osvětlení interiéru). Tyto baterie jsou od sebe oddělené, když auto stojí, takže nedochází k vybití startovací baterie.

To ovšem neznamená, že můžete palubní baterii vybíjet do nuly. Klasické olověné baterie lze vybíjet maximálně na 50 % kapacity, aby nedošlo k jejich předčasnému poškození. Existují novější typy baterií, ale jejich cena se pohybuje v řádech desítek tisíc korun.

Powerbanka.

Proto jsme se rozhodli, že během stání bude připojena pouze lednice, zatímco veškerá další elektronika bude v případě nutnosti napájena cenově dostupnou powerbankou. Koupili jsme v akci za úžasných 1600 Kč powerbanku Swissten Power Line 60 000 mAh 65W PD.

Powerbanka zvládne například:

  • Nabít mobil 10× až 15×, nebo..
  • Nabít 13″ MacBook až 5×,nebo..
  • Napájet dva USB větráky celou noc (spotřeba cca 50–60 % kapacity za 10 hodin na plný výkon).
  • Má vlastní světlo

Navíc podporuje nabíjení USB-C 65W, takže se v autě plně nabije za přibližně 4 hodiny jízdy.

Nabíjení za jízdy.

K nabíjení powerbanky jsme použili AlzaPower Car Charger P540 USB + USB-C Power Delivery 65W. Důležité je používat tuto nabíječku pouze pro powerbanku, protože při připojení dalších zařízení přes USB-A se výkon rozloží a nabíjení zpomalí.

Další dvě nabíječky jsme měli v druhé a třetí zásuvce – AlzaPower Car Charger P550 USB + USB-C Power Delivery 30W. Tyto nabíječky mají tři výstupy, které dohromady zvládnou až 60W. ( rozloží těch 60W mezi tři porty ) Používali jsme je k nabíjení telefonů, tabletu, dronu, hodinek a občas i MacBooku.

Máme v autě pět 12V zásuvek: čtyři vpředu a jednu v „kufru“. Tři zásuvky nabíjeli a jedna zásuvka byla stabilně vyhrazena pro lednici. Pátá zůstala volná.

Solární panel.

Další důležitou součástí byl skládací solární panel. Obecně je elektrická výbava na cestách složité a finančně náročné téma – kvalitní vybavení může stát desítky tisíc. Proto jsem hledal finančně dostupné řešení, byť s omezenou efektivitou.

Pořídil jsem na německém Amazonu skládací solární panel Dokio 100W za 2500 Kč, což bylo asi o 1500 Kč levněji než u nás. Regulátor jsem připojil podle návodu přes pojistku k palubní baterii, na kterou byla napojena lednice.

Panel jsem vždy opřel o auto nebo položil na střechu, prostrčil kabel dveřmi a zapojil do regulátoru pod sedadlem. Kabel šel pohodlně skřípnout do dveří, aniž by došlo k jeho poškození.

Díky slunečnému počasí jsme mohli být celý den a noc na jednom místě, aniž by se palubní baterie vyčerpala.

Solární panel dává reálně na přímém slunci (tzn. téměř kolmo na slunce a bez stínění) výkon kolem 3,5 A. Lednice v ECO režimu má přibližně stejnou spotřebu, ale protože je zavřená a kompresor se spíná jen občas, zbývá prostor na dobíjení autobaterie, i když výkon panelu kolísá kvůli oblačnosti.

V noci ovšem jedete pouze na autobaterii, což není udržitelné několik dní v kuse. Proto je nutné po pár dnech nastartovat a vyrazit na cestu, nebo být v kempu s možností připojení lednice na 230V.

5. Koupit si kompresorovou auto lednici?

Potřebujeme 100% lednici! Byla Mončina první poznámka při přemýšlení co pořídit na cestu. Pokud chceme být v autě s dětmi, bez lednice se neobejdeme. Jejich ranní Lipánek je prostě nutností. My sami máme rádi kávu s mlékem, sýry a další potraviny, které se rychle kazí. Jasně, šlo by to i bez lednice, ale možnost mít svačinu kdykoliv výrazně zvyšuje pohodlí celé rodiny. Dopřát si ledově vychlazené pivo nebo studené víno, kdekoliv zrovna stojíte…

Hlavní prioritou pro nás byla velikost a kompresorovka (efektivnější a úspornější). Lednice musela:

  • vejít se před přední sedadla,
  • mít maximální šířku 40 cm,
  • výšku do 40 cm, aby byla pod úrovní sedadel a děti si na ni mohly pohodlně opřít nohy,
  • být snadno otevíratelná i pod stolem.
  • být finančně dostupná.

Cenově nám nejlépe vyhovovala značka VEVOR  – velikost 30L. S lednicí jsme byli naprosto spokojeni. Nemáme k ní jedinou výtku.

Funkce a výhody lednice:

  • Sleduje stav nabití autobaterie.
  • Má tři režimy ochrany baterie.
  • Jednoduché ovládání s ukazatelem teploty, stavu autobaterie a palubního napětí.
  • ECO režim při stání.
  • Ovládání pomocí aplikace přes Bluetooth.
  • Adaptér na autozásuvku i na síť 230V.
  • Lze ji použít také jako mrazničku.

Cena: 5 600 Kč

6. Chemické WC na cestách?

Pokud máte děti, zpětně bych řekl, že je to téměř nutnost. Na Italské dálnici, když si děti vzpomenou, že se jim chce na záchod a už to nevydrží ani vteřinu (i když jste před pěti minutami byli na benzínce, kde jste je opakovaně nabádali, aby si došli), jste šťastní, že můžete sjet na odstavné parkoviště, kde si klidně v autě vykonají svoji potřebu.

Původně jsme plánovali záchod jen pro akutní případy a jinak jsme chtěli využívat zázemí benzínek, kaváren a přírody. Nakonec jsme ho však až na pár výjimek používali jako doma. 😊 Možnost jít se v klidu vyprázdnit, když to opravdu potřebujete, je prostě k nezaplacení!

Kvůli prostoru jsme hledali záchod, který by se vešel dozadu pod lavici nebo přes noc pod úroveň sedadel. Vyhrál to podle recenzí Thetford Porta Potti 345 – nižší model z této řady.

  • Jedinou nevýhodou je, že při běžném používání čtyřčlennou rodinou se naplní za dva dny.
  • Velmi to ovlivňuje časté čůrání. Pokud byste jej využívali jen na „velkou,“ vydrží mnohem déle.

Holky to mají složitější než my kluci, takže jsme měli pochopení a museli jsme myslet na častější vyprazdňování nádrže. To znamenalo počítat každé dva dny se zastávkou v místě k tomu určeném. K tomu nám skvěle posloužila aplikace Camp4night, která usnadnila hledání vhodných míst.

7. Jídlo na cestách po Itálii.

V Itálii, kde se vaří na každém rohu a kaváren je snad více než obyvatel, je skoro hřích si dopřávat jídlo v autě. Ale rozpočet je omezený a ne vždy je restaurace nebo kavárna po ruce.

Základem našeho vybavení bylo cenově dostupné nádobí z Decathlonu a zbytek co dům dá:

Vybavení pro vaření na cestách.

  • QUECHUA nepřilnavý nerezový ešus MH 500 (3,5 l) pro čtyři osoby – s tím jsme si téměř vystačili.
  • Dvě hluboké misky na snídaňové kaše.
  • Jedna větší mísa na salát.
  • Malý ostrý nožík a struhadlo na parmazán.
  • Dvě menší prkénka.
  • Lavórek na nádobí.
  • Klasický příbor a dva porcelánové hrníčky, plus kovové lžičky na kávu. Konvice na kávu z Ikea (French press)

  • Malá pánvička

Kempingový vařič a spotřeba plynu.

Používali jsme kempingový vařič s jedním hořákem Campingaz Bistro Plus na plynové kartuše. Vařič je skladný a dodává se v kufříku, což je praktické. Plynové kartuše jsme rozmístili po autě, kam se jen vlezly.

Naše zkušenost s vařičem.

Příště bych ale pravděpodobně volil klasickou malou 2kg plynovou bombu s vařičem. Decathlonový vařič je sice super, ale spotřeba plynu mě překvapila. Má široký hořák, takže naše Decathlonová konvice na kávu byla jen tak tak – plamen šlehal okolo, i když byl nastaven na minimum.

  • Pokud si chcete jen občas udělat čaj, kávu nebo ohřát jídlo, případně připravit vajíčka, vařič postačí.
  • Pokud však plánujete častěji vařit těstoviny, rýži nebo k tomu nějakou omáčku, spotřeba kartuší je opravdu vysoká.

Na cestu jsme spotřebovali celkem 6 kartuší – čtyři jsme měli z domu a dvě jsme dokupovali v Itálii v Decathlonu. Kartuše Campingaz  – Ale pasují i od jiných značek jen musejí mít ventil CG – splňovat normu EN 417

8. Voda na cestách po Itálii.

Voda – bez ní to nejde! My jsme si pořídili velký kanystr na vodu (24 l) a menší (10 l) tohoto typu jsme měli doma, oba s kohoutkem. Používali jsme je různě podle potřeby, ale nejčastěji velký kanystr, protože ho bylo možné položit na bok nebo postavit a povystrčit z auta. Kohoutek se dal natočit dolů, což usnadnilo čerpání vody jak na pití, tak na mytí nádobí nebo opláchnutí nohou z pláže.

Překvapivě voda v takovém objemu extrémně nezteplala, i když byla vystavena teplu v autě. Většinou nám vydržela 2–3 dny. Při každé příležitosti jsme ale doplňovali zásoby.

Snadné doplňování vody v Itálii.

V Itálii je doplňování vody jednoduché – najdete ji téměř na každém rohu:

  • Římské fontánky (neboli pítka) jsou všudypřítomné.
  • Na každém odpočívadle nebo stellplatzu je možnost dolití.
  • Ve městech či vesnicích jsou fontánky na doplnění láhve.
  • Velmi často narazíte na automaty i s perlovou vodou. (nebo chlazenou) Někdy zpoplatněné pár centy.

V horách byla voda chutí nejlepší. Čím více jsme se blížili na jih, tím byla chuť vody občas jiná, někdy i mírně nevábná. Jednou na benzínce, kde okolí zapáchalo močí, jsme raději vodu vynechali. Jinak i na jihu byla voda nezkažená, jen měla trochu jinou chuť. Místní ji běžně pili a doplňovali si láhve, takže jsme to riskli také a nic se nám nestalo. Kdykoliv jsme ale narazili na chutnější vodu, starou jsme vyměnili.

Solární sprcha pro rychlou očistu.

Další zásobu vody jsme měli na střeše ve střešním nosiči (rakvi) – šlo o 10l kempingovou solární sprchu. Tu jsme využívali hlavně na oplachování dětí a sebe, pokud jsme neměli po cestě přístup ke sprše v kempu nebo na pláži. Často byla již nahřátá od slunce, případně jsme ji dolili ohřátou vodou z vařiče.

Co dalšího vzít na cestu?

Dalo by se toho napsat mnohem víc, co s sebou. Toto byl pro nás základ, bez kterého bychom se neobešli. Dále je to jen o vaší pohodlnosti a potřebách. Ideální je zamyslet se nad tím, co každý den doma používáte, a to si vzít i na cestu. Malý nožík, prkénko, struhadlo, lavor na umývání nádobí, škrabka na zeleninu, utěrky na nádobí, houbička atd. To je na každém z vás, co mu vyhovuje. Vše jsme vozili ve třech plastových KLT boxech (Přepravka EURO) 60x40x22 cm, umístěných za zadními sedadly. A zbytek jak se kam vešel.

ZÁVĚR: Kolik nás stála celkově příprava na cestu?

Pojďme si to zrekapitulovat. Ceny jsou přibližné a zaokrouhlené. Vztahují se k době, kdy jsme vybavení pořizovali, což je rok 2024.  Ceny vám mají dát orientační představu.

  1.  Pořízení auta + celkový servis: 159 000 kč
  2.  Postel: 7 600 kč
  3.  Termo clony + folie: 3 500 kč
  4. Ventilátory: 1 000kč
  5.  Powerbanka, autonabíječky, solární panel: 6 000 kč
  6.  Autolednice: 5 600 kč
  7. Vybavení na vaření, uskladnění věcí + zásoba vody: 5 000 kč

CELKEM: 188 000 kč

Je to levná varianta odvolené?

Je to otázka pohledu na věc. Ale za nás… Ano! Může se zdát 188 000kč hodně. Je to hodně pro běžnou rodinu. My se vydali ze všech peněz. 

Ale následná cena samotné dovolené na 3 týdny v roce 2024 byla okolo 45tis korun!  Přečtěte si: Autem do Itálie: 3900 km v malém „obytňáku“ (červen 2024) 

A to neberu v potaz, jaké možnosti vám později automobil nabízí! Můžete cestovat celoročně takřka kamkoliv a kdykoliv za velmi nízké náklady. Pro nás to byl ten nejlepší zážitek, za posledních X let.

Mohlo by vás zajímat:​

Pompeje: Tragický osud, který zastavil čas v římském městě
Campania
Monika Hamanová

Pompeje: Město, kde se doslova zastavil čas

Pokud se chystáte do Neapole nebo na Amalfské pobřeží, rozhodně nesmíte minout slavné Pompeje (Světové dědictví Unesco). A proč? To všechno a pár rad navíc se dozvíte v celým článku 🙂 Proč jsou Pompeje tak známé? Jsou známé především kvůli tragické události, kdy byly roku 79 n.l. zasypány sopečným prachem a kameny po výbuchu sopky Vesuv. Erupce trvala tři dny

Read More »
Totální škoda: Jak jsme vyhráli vyjednávání s pojišťovnou a dostali férovou cenu
Život s Fordíkem
Martin Navrátil

Totální škoda: Jak jsme vyhráli vyjednávání s pojišťovnou a dostali férovou cenu

Když do našeho auta narazila řidička v podnapilém stavu, ještě jsme netušili, že to bude začátek několikatýdenního boje s pojišťovnou. Původně směšná nabídka, pak odvolání, vyjednávání, emoce… a nakonec rozhodnutí, které sice vypadá jako vítězství, ale pořád zanechává pachuť nespravedlnosti. Pokud vás zajímá, jak se bránit v případě totální škody, čtěte dál. Ne vždy jde všechno podle plánu Léto v

Read More »
Lugnano in Teverina – Městečko, kde se zastavil čas.
Střední Itálie
Martin Navrátil

Lugnano in Teverina – Městečko, kde se zastavil čas.

Lugnano in Teverina je malebné historické město v regionu Umbrie, nacházející se na kopci s nádherným výhledem na údolí Tibery. Toto středověké městečko je známé svými úzkými kamennými uličkami, historickými budovami a přátelskou atmosférou. Má bohatou historii sahající až do římské doby. https://italienasbavi.cz/wp-content/uploads/2025/03/Lugnano-in-taverina.mp4 Pokud hledáte klidné místo s autentickou italskou atmosférou a výborným jídlem, Lugnano in Teverina by rozhodně nemělo

Read More »
Přejít nahoru